توسعه آیروسوند از نتایج یک مطالعه اولیه در سال ۱۹۹۱ آغاز شد و ارزیابی نمونه مفهومی با سرمایه گذاری دفتر پژوهش ‏های دریایی آمریکا در سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، این پهپاد نخستین پرواز کاملا خودکار خود را در ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۷ در واشنگتون انجام داد. کاربردهای آیروسوند شامل تجسس، شناسایی، مطالعات هواشناسی و پایش محیطی است. تا نیمه سال ۱۹۹۸ حدود ۳۰ فروند آیروسوند اِم‏ کِی-۱ تولید شد. در ماه اوت ۱۹۹۸ یک فروند آیروسوند عرض اقیانوس اطلس را طی کرد و نام خود را به عنوان نخستین پهپاد با قابلیت انجام چنین عملیاتی در میان رکوردداران هوانوردی جهان ثبت کرد.

این پرواز ۲۶ ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامید و در این مدت فاصله ۳۲۷۰ کیلومتری بین نیوفاوندلند کانادا و هِبراید انگلستان را به صورت کاملا خودکار طی کرد. در این پرواز تاریخی تنها ۴ کیلوگرم از ۵ کیلوگرم سوخت هواپیما مصرف شد. دو نمونه دیگر از این پهپاد در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ معرفی شد و نمونه جدیدتری با وزن کمتر در اوت ۲۰۰۵ عرضه گردید.

پهپادهای آیروسوند تاکنون بیش از ۵۰۰۰ ساعت پرواز عملیاتی را ثبت کرده‏ اند. در نوامبر ۲۰۰۷ در ماموریتی تاریخی این پهپاد به مدت ۷/۵ ساعت در مرکز گردباد نِوال پرواز کرد. در ژوئن ۲۰۰۶ شرکت آیروسوند توسط شرکت آمریکایی اِی‏ اِی‏ آی خریداری شد که خود واحدی از شرکت تِکسترون سیستمز است. تا اواخر سال ۲۰۰۷ بیش از ۱۵۰ فروند آیروسوند تولید و عرضه شد.

۱۶۰۰۸-۳

در سال ۲۰۰۹ این پهپاد مجهز به محموله‏ های هشدار زودهنگام پروازهایی برای سازمان علوم و فناوری‏ های استرالیا انجام داد. هم ‏اکنون ۴ فروند آیروسوند مشغول به انجام مطالعات محیطی در قطب جنوب هستند. مشتریان این پهپاد عبارتند از: ارتش و سازمان هواشناسی استرالیا، سازمان هواشناسی تایوان، موسسه تحقیقات جوی کره‏ جنوبی، دانشگاه هوکاییدو و سازمان هواشناسی ژاپن، ناسا، اداره پژوهش های دریایی ارتش، سازمان ملی هواشناسی و اقیانوس‏شناسی، وزارت انرژی، آزمایشگاه مهندسی و پژوهش مناطق سردسیر نیروی زمینی، دانشکاه کلورادو و دانشگاه جورجیا تِک آمریکا.

موتور:یک موتور پیستونی تک سیلندر ۲۴ سیسی آیروسوند اِچ با توان ۱/۷۵ اسب بخار با یک ملخ ۲ پره‏ای هل‏ دهنده و ظرفیت حمل ۷ لیتر سوخت
ابعاد:
دهانه بال:۲/۹ متر
مساحت بال:۰/۵۵ متر مربع
عرض بدنه:۰/۱۸ متر
طول کلی:۱/۷۰ متر
ارتفاع بدنه:۰/۶۰متر
قطر ملخ:۰/۵۱ متر
اوزان:
وزن خالی : ۹/۵ کیلو گرم
حداکثر وزن محموله: ۵/۵ کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست:۱۵کیلوگرم
عملکرد:
حداکثر سرعت افقی: ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت
سرعت سیر: ۹۱ کیلومتر بر ساعت
حداکثر نرخ اوج گیری در سطح دریا: ۱۵۰ متر در دقیقه
سقف پرواز عملیاتی: ۲۰هزار پا
برد عملیاتی با بیشترین محموله و حداقل سوخت: ۵۵۰کیلومتر
برد عملیاتی بدون محموله: ۳۳۰۰ کیلومتر
مداومت پروازی بدون محموله: بیش از ۳۰ ساعت
مداومت پروازی با بیشترین محموله و حداقل سوخت: حدود ۵ ساعت